Opis
Przedmiotem inwestycji jest remont drogi gminnej Nr 115156E w miejscowości Budy Chojnackie, gm. Kowiesy, powiat skierniewicki. Droga gminna Nr 115156E zlokalizowana jest we wschodniej części województwa łódzkiego. Wskazana droga przebiega przez miejscowość Budy Chojnackie i stanowi część ważnego szlaku komunikacyjnego na terenie Gminy Kowiesy. Przedmiotowa droga łączy drogę powiatową Nr 1334E relacji Zawady - Biała Rawska (stanowiącą jeden z głównych ciągów komunikacyjnych w Gminie Kowiesy pomiędzy drogą ekspresową S8 a Gminą Biała Rawska w powiecie Rawskim) z asfaltową drogą gminną w miejscowości Lindów (Gmina Mszczonów, powiat żyrardowski, woj. mazowieckie). Przedmiotowa droga posiada bezpośrednie połączenie z drogą powiatową Nr 1334E, która prowadzi do oddalonego o 4,0 km węzła „Huta Zawadzka” na drodze ekspresowej S-8. Wskazana droga gminna zapewnia okolicznym mieszkańcom łatwe skomunikowanie z ościennymi gminami, zarówno dzięki połączeniu z ww. drogą powiatową, jak i drogą ekspresową S-8. W ramach przewidzianego remontu planuje się wykonanie odcinka o łącznej długości 0,767 km.
Stan istniejący
Droga objęta opracowaniem ma charakter drogi gminnej klasy L i służy obsłudze komunikacyjnej zabudowy rolniczej i jednorodzinnej (lokalny ruch mieszkańców). Droga posiada silnie zdegradowaną nawierzchnię bitumiczną z licznymi ubytkami o szerokości 3,50 m oraz obustronne pobocza o zmiennej szerokości. Odcinek drogi objęty projektem wykazuje bardzo zły stan nawierzchni, występują liczne odkształcenia (koleiny), spękania, liczne ubytki przy krawędzi jezdni. Obecna nawierzchnia wykonana jest na całej długości drogi z betonu asfaltowego. W okresie wiosny i jesieni oraz przy intensywnych opadach w nawierzchni występują liczne zastoiska wodne i wyrwy. Odwodnienie drogi odbywa się powierzchniowo poprzez spadki poprzeczne i podłużne do jednostronnego rowu i na pobocze gruntowe. W granicach pasa drogowego znajdują się zjazdy indywidualne do obsługi komunikacyjnej działek przyległych do jezdni oraz gminna sieć wodociągowa.
Stan projektowany
Jezdnię projektuje się uwzględniając pas terenu przeznaczony na drogę oraz istniejące zagospodarowanie terenu przyległego. Pas drogowych charakteryzuje się szerokością od 9,00 do 11,00 m. Wszystkie elementy projektowanej drogi (jezdnia, pobocza, rowy) mieszczą się w granicach pasa drogowego. W ramach projektu zostanie wykonana jedna dwukierunkowa jezdnia o nawierzchni z betonu asfaltowego (masy mineralno–bitumicznej) o łącznej długości 0,767 km i szerokości 3,50 m, z obustronnym poboczem o szerokości do 0,75 m. Jako nawierzchnię projektuje się wykonanie nakładki z betonu asfaltowego w dwóch warstwach – warstwa wyrównawcza o gr. 4 cm i warstwa ścieralna o grubości 4 cm.
Parametry projektowe odcinka
Odcinek – 0,767 km
Klasa drogi - L
Kategoria ruchu – KR-1
Szerokość jezdni – 3,50 m
Szerokość poboczy – do 0,75 m
Konstrukcja remontowanej jezdni:
- warstwa ścieralna z masy mineralno–bitumicznej KR-1 grub. 4 cm, warstwa wyrównawcza z masy mineralno–bitumicznej dla KR-1 grub. 4 cm
- podbudowa – istniejąca podbudowa drogi
Konstrukcja pobocza:
- kruszywo łamane 0/31,5mm o grubości po zagęszczeniu 15 cm
Aspekty społeczno-gospodarcze
Wskazana droga gminna zapewnia okolicznym mieszkańcom łatwe skomunikowanie z ościennymi gminami, zarówno dzięki połączeniu z ww. drogą powiatową, jak i drogą ekspresową S-8. Wielu mieszkańców korzysta zwłaszcza z bliskiej odległości węzła komunikacyjnego na trasie S-8, dzięki której w łatwy i szybki sposób mogą dostać się do pobliskich ośrodków miejskich, takich jak Rawa Mazowiecka, Mszczonów czy Warszawa, gdzie pracują zawodowo i kształcą się. Dzięki dobremu skomunikowaniu z pobliskimi trasami podróż samochodowa do Warszawy zajmuje około 25 minut.
Zadania planowane jest do realizacji z wykorzystaniem środków własnych oraz dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Lp. |
Zakres robót |
Termin realizacji |
---|---|---|
1. |
Prace przygotowawcze |
09.2025 |
2. |
Roboty nawierzchniowe |
10.2025 |
3. |
Oznakowanie i urządzenia BRD |
10.2025 |
4. |
Roboty wykończeniowe |
11.2025 |
5. |
Nadzór inwestorski |
11.2025 |
6. |
Tablice informacyjne |
11.2025 |