Opis:
Przedmiotem inwestycji jest remont drogi gminnej Nr 115189E w miejscowości Wycinka Wolska, gm. Kowiesy, powiat skierniewicki. Droga gminna Nr 115189E zlokalizowana jest we wschodniej części województwa łódzkiego. Wskazana droga przebiega przez miejscowość Wycinka Wolska i stanowi część ważnego szlaku komunikacyjnego na terenie Gminy Kowiesy. Przedmiotowa droga łączy drogę powiatową Nr 1330E relacji Nowy Kawęczyn - Wola Pękoszewska (stanowiącą jeden z głównych ciągów komunikacyjnych pomiędzy Gminą Nowy Kwęczyn i Gminą Kowiesy) z asfaltową drogą gminną Nr 115152E w miejscowości Pękoszew, która zapewnia bezpośrednie skomunikowanie z drogą krajową DK-70. Dodatkowo w odległości 3,2 km od przeznaczonej do remontu drogi znajduje się węzeł komunikacyjny na trasie ekspresowej S-8 – węzeł Kowiesy. W ramach przewidzianego remontu planuje się wykonanie odcinka o łącznej długości 1,290 km.
Stan istniejący:
Droga objęta opracowaniem ma charakter drogi gminnej klasy D i służy obsłudze komunikacyjnej zabudowy rolniczej i jednorodzinnej (lokalny ruch mieszkańców). Droga posiada silnie zdegradowaną nawierzchnię z licznymi ubytkami o szerokości ok. 3,00 m oraz obustronne pobocza o zmiennej szerokości. Stan nawierzchni wskazuje na wyczerpanie jej nośności. Liczne skoleinowania powodują powstawanie zastoisk wody, a to w konsekwencji prowadzi do dalszej degradacji nawierzchni. Odwodnienie drogi odbywa się powierzchniowo poprzez spadki poprzeczne i podłużne na pobocze gruntowe. W granicach pasa drogowego znajdują się zjazdy indywidualne do obsługi komunikacyjnej działek przyległych do jezdni.
Stan projektowany:
Jezdnię projektuje się, uwzględniając pas terenu przeznaczony na drogę oraz istniejące zagospodarowanie terenu przyległego. Wszystkie elementy projektowanej drogi (jezdnia, pobocza) mieszczą się w granicach pasa drogowego. W ramach projektu zostanie wykonana jedna dwukierunkowa jezdnia o nawierzchni z betonu asfaltowego (masy mineralno–bitumicznej) o łącznej długości 1,290 km i szerokości 3,00 m, z obustronnym poboczem o szerokości do 0,40 m. Jako nawierzchnię projektuje się wykonanie nakładki z betonu asfaltowego w dwóch warstwach – warstwa wyrównawcza o gr. 5 cm i warstwa ścieralna o grubości 4 cm.
Parametry projektowe odcinka:
Długość odcinka – 1,290 km, klasa drogi - D, kategoria ruchu - KR-1;
Szerokość jezdni – 3,00 m, szerokość poboczy – do 0,40 m.
Konstrukcja remontowanej jezdni:
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego o gr. 4 cm, warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego o gr. 5 cm,
- podbudowa – kruszywo łamane o gr. 20 cm, grunt stab. cementem o gr. 20 cm,
Konstrukcja pobocza:
- kruszywo łamane o gr. 10 cm.
Aspekty społeczno-gospodarcze:
Wskazana droga zapewnia zatem okolicznym mieszkańcom łatwe skomunikowanie z ościennymi gminami, zarówno dzięki połączeniu z ww. drogą powiatową, drogą krajową, jak i drogą ekspresową S-8. Wielu mieszkańców korzysta zwłaszcza z bliskiej odległości węzła komunikacyjnego na trasie S-8, dzięki której w łatwy i szybki sposób mogą dostać się do pobliskich ośrodków miejskich, takich jak Rawa Mazowiecka, Mszczonów czy Warszawa, gdzie pracują zawodowo i kształcą się. Dzięki dobremu skomunikowaniu z pobliskimi trasami podróż samochodowa do Warszawy zajmuje około 25 minut.
Zadania planowane jest do realizacji z wykorzystaniem środków własnych oraz dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Harmonogram prac |
||
Lp. |
Zakres robót |
Termin realizacji (miesiąc, rok) |
1. |
Prace przygotowawcze |
10.2023 |
2. |
Wymiana przepustu |
11.2023 |
3. |
Podbudowa |
11.2023 |
4. |
Roboty bitumiczne |
11.2023 |
5. |
Pobocza |
12.2023 |
6. |
Oznakowanie |
12.2023 |
7. |
Nadzór inwestorski |
12.2023 |
8. |
Tablice informacyjne |
12.2023 |